Sapfo
Sapfo телефоны



Главная  »  Нужные советы  »  Як виховати щасливу та успішну дитину?

Як виховати щасливу та успішну дитину?


Чому дитині не варто надто забивати голову знаннями, чи потрібно ходити в дитячий садок, як привчити дитину до спорту і чому для дитини реальний світ важливіший за гаджети?

 ** Як проводяться дослідження дітей дошкільного віку в Україні та у світі? Ось у мене дочка, їй два роки. Чи може вона бути учасником досліджень?

— Сучасні дослідження в галузі дитинства охоплюють усі віки цього періоду, починаючи з новонароджених дітей. Можна констатувати зростаючу технологізацію досліджень, для високої достовірності одержуваних результатів необхідна перевірка тих чи інших дослідницьких гіпотез на великих вибірках, що призводить до ретельнішого відпрацювання дослідницьких методик, протоколів.
Водночас спостерігається й інша тенденція: діти стають все рівноправнішими суб'єктами, учасниками дослідження. Наприклад, в рамках Етичного кодексу Європейської асоціації вивчення освіти в ранньому дитинстві (EECERA) встановлено, що дослідження, що проводиться, має позитивно впливати на всіх його учасників. Більше того, кожна дитина повинна бути поінформована про сутність дослідження і про те, що вона має право висловити своє ставлення до дослідження, що проводиться, і припинити в ньому участь без пояснення причин.

— Є позиція, що дітей треба починати завантажувати навчанням та іншим розвитком якомога раніше. Але при цьому є позиція «бабусь та дідусів», які вважають, що "у дитини має бути дитинство". Що з цього приводу говорить офіційна наука в Україні та світі?

— Пластичність дитячої психіки справді дозволяє досягти високих результатів. Ще в 1970-і роки в нашій країні було показано, що діти в дошкільному віці можуть опанувати складні математичні обчислення, виробити високий рівень розвитку окоміру та багато іншого. Ці результати показують, наскільки важливо вибрати правильні цілі при побудові процесу творення, який у дошкільному віці складно відокремити від процесу виховного.

На жаль, сучасні батьки часто плутають розвиток дитини з освоєнням конкретних навичок та вмінь. Розвиток мислення дитини – це навчання математиці, а розвиток мови – як освоєння нових слів і складних граматичних конструкцій. Як і раніше, ми бачимо, що штучно надмірно насаджені знання не призводять до бажаного результату. Дошкільник може вирішувати завдання з математики, але не навчився розмірковувати над складною ситуацією, не може вигадати нове; або знаючи багато слів - не може зорієнтуватися в ситуації спілкування, не знає, як почати знайомство з іншими дітьми.

 *** А ціль дитинства – не «награтися», як кажуть дорослі, але опанувати культурними різноманітними способами пізнання миру, себе, інших як через знакові форми (знаки, схеми, моделі), так і через форми символічні (рух, емоції, образи).

Нерідко очікування батьків щодо "дорослих" знань та умінь дітей завищено. Це створює у дітей ситуацію напруги, викликає тривогу, адже кожна дитина не хоче засмучувати батька. Бабусі та дідусі дуже гостро відчувають цю ситуацію і намагаються захистити онуків та онучок від надмірної напруги. Однак це не означає, що всі вони проти домашнього читання, розмов з дитиною, заняття фізичною культурою чи відвідування дитячих театрів. Важливо, щоб заняття з дітьми не перетворювалися на заміну спілкування дітей з однолітками та близькими дорослими, адже від того, як пройде дошкільне дитинство, залежать особисті якості дитини, які збережуться, як показують сучасні дослідження, на все життя.

— Чи існують якісь офіційні показники, що дитина має вміти на рік, що — на два, що — на три тощо? Чи всі діти різні, і дуже неправильно так порушувати питання?
— Існує досить чітка логіка розвитку психічних процесів (сприйняття, увага, уява, мова, мислення), що визначає перебіг дитини. Ми всі знаємо про важливість розвитку сприйняття у ранньому дитинстві та уяви у дошкільному віці, оскільки саме ці віки найбільш чутливі до розвитку цих процесів. Це не означає, що, змарнувавши час їх розвитку, досягти певного рівня розвитку тих чи інших процесів пізніше неможливо, але зробити це буде складніше, на це піде більше сил.

Якщо ж говорити про індивідуальні відмінності між дітьми, то вони, звісно, ??існують. Виявляються відмінності у дитячих інтересах, а й у різних стратегіях пізнавальної діяльності.

Говорячи про середні вікові показники, слід на увазі, що соціальні умови розвитку сучасних дітей значно відрізняються від тих, що були раніше. Тому й середні показники змінюються. Відповідь це питання передбачає проведення дорогих широкомасштабних досліджень. Разом про те є соціальні очікування, викладені у різних освітніх програмах (див. наприклад, програму «Від народження до школи»), які задають подібні орієнтири.

— Як правильно з позиції науки виховувати маленьку дитину? Як зробити так, щоб він не верещав, коли йому щось не подобається, чи не катався по підлозі у сльозах? Чи є універсальний рецепт?

— Думаю, що багато хто бачив сцену, коли дитина в магазині починає емоційно реагувати на відмову дорослого щось купити. Іноді форма реагування може набувати досить радикального вигляду «катання по підлозі», який викликає незручність у оточуючих. Як правило, за такою поведінкою стоїть бажання дитини звернути на себе увагу і досягти результату. Якщо вона не приносить успіху, діти досить швидко від неї відмовляються.

— Вважається (у народі), що дитину треба водити в дитячий садок, щоб вона соціалізувалась. А чи є таке наукове поняття, яке стосується дітей, як «соціалізація»?

- Звісно. Дитячий колектив формується вже у молодшому дошкільному віці, коли у групі дитячого садка з'являються діти популярні та непопулярні. І ось тут дитина переживає важливий момент зворотного зв'язку, якого вона зазвичай не отримує від батьків, для яких вона завжди краща — популярними є не так зовні привабливі діти, як діти цікаві іншим дітям і вміють спілкуватися. Дитяча соціалізація і полягає в тому, щоб навчитися спілкуватися в групі, навчитися підтримувати дружні зв'язки, висловлювати свою позицію, тому відвідування дитячого садка важко переоцінити.

— Як зрозуміти, до якого виду спорту дитина має інтерес і здібності?

— На запитання про здібності вчені намагаються відповісти досить давно – основою побудови «ідеальних» моделей спортсменів є і фізіологічні, і генетичні, і психологічні показники. Звичайно, багато показників змінюються з віком, тому передбачити, в якому саме виді спорту дитина буде успішна в юнацтві досить складно. Важливо одне – якщо дитині цікаво займатися даним видом спорту і вона готова, незважаючи на невдачі, відвідувати заняття, то вона напевно досягне успіху.

Інтерес не виникає сам собою. Зазвичай дитина охоче займається тим видом спорту, яким займаються близькі йому люди, знайомі, сприймаючи це як традицію, що зближує його зі світом дорослих.

На жаль, визначити "на око", чим захоче займатися дитина, практично неможливо. Невипадково у дитячо-юнацьких спортивних школах та секціях перший рік, як правило, дивляться на те, чи подобається дитині пропонований формат занять чи ні.

— Чи нормально привчати дитину з раннього віку користуватися гаджетами, наприклад телефоном когось із батьків?

— Думаю, що питання привчання доречно замінити на можливість обмеження. Сучасний світ пронизаний цифровими технологіями, які роблять величезні кроки за лічені роки. Як це дивно не звучить, дорослим все складніше зберігати такі важливі дитячі заняття як ліплення, конструювання, гра – адже дедалі більше дітей захоплюються віртуальними середовищами, де ця діяльність моделюється.

Однак замінити ці заняття неможливо та небезпечно. Справа в тому, що дитина повинна на тілесному рівні освоїти реальний світ, навчитися відчувати рівновагу, зрозуміти життєво важливі фізичні закономірності взаємодії предметів та людей. Багато виявляється не через комп'ютер, але відкривається через дії з реальними предметами.

Це не просто поради чи лайфхаки, а саме концептуальні стратегії, які мають пронизувати взаємини дітей та батьків. Розповідаючи про ці стратегії, я намагатимусь також поділитися конкретними практичними порадами та кейсами, які допоможуть зрозуміти як усе нижчевикладене впровадити у повсякденне життя.

P/S: Також пропонуємо корисні сттатті поради, для Вас і вашої компанії:
Пропонуэмо відео тренінг результативні продажі по телефону, від Наталії Дехтейової
Порада колег - відео тренінг робота з запереченнями та сумнівами клієнтів, тільки практика
Колеги пропонують  відео тренінг Тайм менеджмент та Принципи Делегування, в наш час.





 

© 2009 - 20 Женский образовательный клуб "Сапфо"
Tel.: +38 (044) 237-90-05
Mail: info@sapfo.com.ua
Веб-студия NewHost - создание сайтов